MY name

Sunday, January 23, 2011

Amalan memberi salam yang baik...

UNTUK RENUNGAN BERSAMA,RENUNG-RENUNGKANLAH & SELAMAT BERAMAL..

...Assalamualaikum wbt semua pengunjung blog N...
Hari ini, N punyai ilmu utk dikongsi bersama anda. Pagi semalam dengar radio IKIM (91.50 fm), ustaz Zawawi citer tentang sunnah Rasulullah s.a.w. Topik yang ingin N kongsikan di sini ialah mengenai "memberi salam yang baik"..
 
"....Baginda memberi salam dgn lafaz "assalamualaikum" dan menjawab salam dari para sahabat dgn salam yg penuh "waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh" ...."

Beri salam - "assalamualaikum"
Jawab salam - "waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh"

Apabila kira berkirim salam kepada org lain, contohnya kepada sahabat N yang bernama Farhana...hendaklah kita berkata "Kirim salam
assalamualaikum pada Farhana ye" contoh yea.... jangan pulak kita katakan, "Kirim salam kat Farhana yea" sesungguhnya ayat itu tidak molek.

Dan juga bukannya "Kirim salam maut" statement ini adalah BERDOSA, walaupun sekadar gurauan! Jangan main-main yea...

Semoga ada manfaat. 

Sekarang, N nak beritau maksud singkatan "Akum" yang digunakan di dalam SMS selalunya.

                  "Akum = Avde Kokhavim U Mazzalot"



Oleh itu, marilah kita sama-sama, renungkan.....


Ramai diantara kita yang suke mggunakan short form "akum" , "askum", "salam" dll. Mari kita ketahui maksud salam yang sebenarnya....


Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89) 
 السلاما=keamanan.....
 
Janganlah kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan. Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "As-Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum. Bersama lah kita memberitahu sahabat2 yang selalu sangat guna shortform. 
A'kum dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud  'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.
(Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT' ..)

So, apa kata mulai dari saat ini,  jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita sama-sama ingatkan dia guna "As Salam" kerana as-salam ialah dari perkataan Assalamualaikum.
 
Semoga ada manfaatnya yea, InsyAllah. Maju Agama Demi Diri.


JIKA ANDA TIDAK KEBERATAN , FORWARD LAH CERITA KEPADA TEMAN TEMAN ANDA, KERANA SESUNGGUHNYA ILMU YANG BERMANFAAT ITU , AKAN ABADI JIKA DIAMALKAN. 

No comments:

Post a Comment