MY name

Sunday, July 17, 2011

Hm...hilangkan selulit d punggung dan peha. Bagaimana yea?

Assalamualaikum sume, rakan2 blog N. hmm ..lama jugak tak post, sorry ler busy cikit ngan assignment huhuhu takpe2 dalam pale ni byk jugak idea dan info yang dikongsikan. Hari ini kita cite sal selulit k. Maybe ade yang bertuah takda selulit, but mesti ade juga yang ade. Bezanya yang terlalu ketara ataupun tidak kan? Bagi yang da berkahwin, mesti la nak jaga hati suami dan hendakkan kulit body yang cantik, tol tak? Camne bentuk selulit itu yea? Mari kita sama2 baca post ini...^_^
 
 
Memang tak dapat disangkal lagi yang kulit yang halus dan licin di punggung dan peha jadi idaman setiap wanita. Kulit yang halus dan licin di punggung dan peha  adalah penyeri dan asset yang amat berharga wanita untuk kebahagiaan rumahtangga. Bermacam krim murah dan mahal telah dicuba namun tiada kesan mendadak yang dapat di lihat atau dirasai. Selain daripada menjalani rawatan ‘liposuction’  yang menelan belanja yang mahal, tidak banyak yang boleh dibuat bagi menghilangkan selulit dengan cepat. Namun sebenarnya tidak sukar untuk menghilangkan selulit.

Rawatan untuk kecantikan punggung dan paha adalah mudah dan tidak menggunakan banyak wang. Apa yang diperlukan adalah azam untuk mendapatkan punggung dan paha yang cantik dan mulus bagi anda dan pasangan anda.

Berikut adalah beberapa tips untuk menyingkirkan selulit ;


1. Gunakan ‘natural bristle dry skin brush ‘ setiap hari untuk menggosok tempat berselulit setiap hari sebelum mandi. Berus ‘natural bristle dry skin brush ‘ boleh didapati di kebanyakan kedai kedai kecantikan seperti ‘The Body Shop’ atau faarmasi. Penggunaan ‘natural bristle dry skin brush ‘  ini adalah untuk membuang kulit mati pada bahagian paha dan punggung dan melancarkan perjalanan darah ditempat terdapatnya selulit tersebut. Saya menggunakan english term untuk‘natural bristle dry skin brush ‘  adalah bagi menyenangkan anda mencarinya di kedai kedai dan anda boleh merujuk pada gambar di sebelah ataupun meng ‘google’ perkataan tersebut. Penggunaan ‘natural bristle dry skin brush ‘  dapat  mengurangkan penampilan keseluruhan selulit tersebut.

2. Berehat daripada pengambilan ‘junk food’ atau makanan yang di proses seperti mi segera, gula-gula, air berkarbonat dan sebagainya. Saya percaya yag anda dapat menilai apakah maksud ‘junk food’ yang saya katakan tadi. Pengambilan ‘junk food’ adalah seperti memberi makan secara terus kepada selulit anda yang menyebabkan ia semakin gemuk dan besar.  Jaga makanan anda, kurangkan makanan berminyak, banyakkan makan daging putih seperti isi ikan dan ayam.

3. Bersenam sekurang kurangnya 10 hingga 20 minit setiap hari.  Berjalan, berjogging, berbasikal, berenang dan sebagainya adalah cara yang paling cepat untuk membakar selulit. Anda juga boleh menggantikan bersenam tersebut dengan melakukan sex 3 hingga 5 kali seminggu seperti saranan saya di artikel http://www.sexdanperkahwinan.com/2/post/2010/12/sex-diet-berdiet-dengan-sex.html  . Asalkan anda aktif anda dapat menghapuskan selulit dengan cepat dan anda dapat menayang punggung dan peha anda yang licin dan mulus kepada suami atau pasangan anda.

4. Gunakan ‘essential oil’ untuk mengurut pada tempat berselulit tadi sebelum mandi. ‘Essential oil” adalah terdiri daripada ;
  • essential oil of black pepper Piper nigrum
  • essential oil of juniper Juniperis communis
  • essential oil of fennel Foeniculum vulgaris
  •  essential oil of grapefruit Citrus paradisi
  • essential oil of lemon Citrus limonum
  • essential oil of cypress Cupressus sempervirens
  • calendula oil Calendula officinalis
  • wheatgerm oil Triticum vulgare
  • hazelnut oil Corylus avellana
  • apricot oil Prunus armeniaca
  • therapeutic grade salt (Himalayan crystal salt, dendritic salt, epsom salt, Celtic sea salt)

‘Essential Oil’ ini adalah bahan semulajadi yang dapat membantu pengurangan selulit dalam kulit. Mungkin agak susah mendapatkan bahan bahan tersebut di pasaran namun ianya digunakan oleh pakar rawatan Ayuverda india dalam rawatan selulit dan hasilnya adalah amat  baik dan berkesan. Anda juga boleh menggunakan 'olive oil' atau minyak zaitun dan 'sea salt' untuk rawatan di rumah sebelum mandi bagi melancarkan perjalanan darah. 

Selamat mencuba. 
p/s : yang takda pun leh cuba, bg kulit tu tambah cantik...hehe

4 comments:

  1. salam..
    awak tau tak mne nk beli natural bristle dry skin brush kt kl..aritu da g tgk kt bodyshop midvalley org kate xde jual..huuu~

    ReplyDelete
  2. Essential oil tu nak beli kat mana?

    ReplyDelete
  3. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Tips Hilangkan Selulit

    ReplyDelete
  4. Bukan ke natural bristle tu buat drpd bulu babi

    ReplyDelete